شروع پرداخت وام مشاغل آسیب دیده از کرونا، 3 ماه تنفس بازپرداخت

به گزارش وبلاگ سحر وب، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از شروع پرداخت وام مشاغل آسیب دیده از کرونا اطلاع داد و گفت: بازپرداخت این تسهیلات از مهر ماه با سه ماه تنفس شروع می گردد.

شروع پرداخت وام مشاغل آسیب دیده از کرونا، 3 ماه تنفس بازپرداخت

به گزارش گروه مالی وبلاگ سحر وب، منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با حضور در نشست خبری تشریح تسهیلات کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا از آغاز پرداخت وام مشاغل آسیب دیده از کرونا اطلاع داد و گفت: آن دسته از بنگاه هایی که پیامک از سوی وزارت کار دریافت و در سامانه کارا ثبت نموده و مشمول دریافت تسهیلات شده اند و پفراینده های آن ها به بانک های عامل ارسال شده است، می توانند به بانک هایی که در سامانه معرفی نموده مراجعه نمایند و فرایند دریافت تسهیلات خود را تکمیل نمایند.

وی ادامه داد: بازپرداخت این تسهیلات از مهر ماه با سه ماه تنفس آغاز می گردد.

منصوری بیان نمود: 2میلیون و دویست هزار بنگاه به طور جدی از کرونا آسیب دیده اند که دربردارنده 6 میلیون اشتغال است. یک میلیون و دویست هزار از این بنگاهها دارای کد بیمه ای هستند که شناسایی و نیروی کار آنها احصا می گردد. بنگاههایی که دارای کد بیمه نیستند نیز در دست آنالیز و اقدام است.

وی اضافه نمود: رسته ها و زیررسته ها با گفتگو با اتاق بازرگانی، اصناف و اتاق تعاون معین شده اند. بعضی زیررسته ها معرفی شده بودند اما مشمول قانون نبودند بنابراین با هماهنگی اتاق اصناف حذف شدند.

منصور گفت: کارفرمایانی که پیامک دریافت کردند، می توانند در سامانه کارا ثبت نمایند. 3 نوع تسهیلات (6میلیونی، 12میلیونی و 16میلیونی) فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه 2میلیون و 200 هزار بنگاه در بحث کرونا آسیب جدی دیدند گفت: از این تعداد حدود یک میلیون و 200 هزار بنگاه کد بیمه ای داشتند و به وسیله بانک اطلاعاتی سازمان تأمین اجتماعی قابل شناسایی بودند.

منصوری گفت: این بنگاه ها حدود 6میلیون شاغل را در برداشتند که حدود 2میلیون و 800هزار نفر از آنها بیمه نداشتند و حدود 3میلیون و 200 هزار نفربیمه بودند.برای کاهش عوارض شیوع کرونا از هفته اول اسفند ماه شرایطی فراهم شد که تا از مشاغل آسیب دیده حمایت گردد. اما بخشی از برنامه ریزی ها به خاطر تحریم ها امکان اجرایی شدن نداشتند.

معاون وزیر کار گفت: در این راستا برای مقابله با تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و بنگاه های کشور، مقرر شد از سوی 20 بانک مبلغ 49 هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود 12 درصد اعطا گردد که تا به امروز مکانیزم عملی 44 هزار میلیارد تومان این رقم طی شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت وام 6میلیونی به رانندگان مسافربری(درون شهری و برون شهری) اطلاع داد و گفت: 3 نوع تسهیلات (6 میلیونی، 12 میلیونی و 16 میلیونی) فراهم شده است.میزان تسهیلات به ازای هر فرد کارکن برای بنگاه های شدیداً آسیب دیده 12 میلیون تومان است. بنگاه هایی که بالاجبار تعطیل شدند به ازای هر کارکن 16 میلیون تومان می گیرند و رانندگان مسافری (درون شهری و برون شهری) خویش فرما نیز مشمول وام 6 میلیون تومانی شده اند.

وی بیان نمود: از جمعیت 6میلیون نفری شاغل، 3میلیون و 200 هزار نفر از آنها بیمه شده و مابقی بیمه نشده هستند. تسهیلات 12درصدی دوران رونمایی به این تعداد تعلق می گیرد. برای 2میلیون و هشتصد هزار نفر به جامانده که بیمه نیستند یا سابقه بیمه ندارند امروز در کار گروه مالی ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می گردد.

منصوری با بیان اینکه در حال حاضر با 14رسته اصلی و 550 زیررسته روبرو هستیم که یک میلیون و 200 هزار بنگاه می شوند گفت: تا به امروز 228 هزار بنگاه در سامانه کارا ثبت نام و 126 هزار بنگاه واجد شرایط بوده اند که 238 هزار نفر اشتغال مشمول حمایت شده اند و حدود 75هزار پفراینده در بانک های 20گانه تشکیل شده است. از روز شنبه افراد متقاضی ثبت نام شده که پفراینده شان به بانک ارسال شده به شعب منتخب خود مراجعه و تسهیلات را دریافت خواهند کرد.

وی درباره ضمانت های بانکی گفت: کوشش شده است که ضمانت ها سهولت یابد. در گذشته شرط حفظ اشتغال 90درصدی برای دریافت تسهیلات مهم بود که این شرط نیز برداشته شده است.اگر بنگاهی حتی یک نفر را حفظ نموده باشد به ازای نیروی کار شاغل تسهیلات دریافت می نماید.برای وام زیر 16 میلیون تومان فقط سفته یا چک، بین 16 تا48 میلیون سفته با یک ضامن، تا 160 میلیون سفته با دو ضامن، 160 تا200 میلیون سفته با سه ضامن و بالای 200 میلیون مطابق آنچه بانک برای ضمانت معین می نماید می باشد.

منصوری گفت: برای کسانی که از کرونا بیکار شده اما مشمول بیمه بیکاری نمی شوند مانند رانندگان تاکسی و یا مشاغل ساختمانی که بیمه خویش فرما هستند، تسهیلات 6 میلیون تومانی با نرخ 12 درصد پرداخت می گردد که با یک تنفس سه ماهه بازپرداخت از مهر ماه آغاز می گردد و مدت بازپرداخت آن 24 ماهه خواهد بود.

*تدوین بسته اشتغالی پساکرونا

منصوری در ادامه با بیان اینکه یک برنامه پساکرونا تدوین نموده ایم، گفت: بنا به نظر رئیس جمهور و وزیر تعاون مبنی بر تدوین یک بسته حمایت از کسب و کار برای دوران پساکرونا، آنالیز ها را انجام دادیم و دوران پساکرونا را در سه سناریو تعریف کردیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه نمود: سناریوی نخست اینکه ممکن است واحدهای مالی همراه با رونق به حالتی بهتر از حالت قبل از کرونا برگردند؛ سناریوی دوم پیش بینی یک دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی سوم بازگشت به روال قبل اما درگیر شدن دوباره با کرونا است. بر اساس این سه سناریو 11 مؤلفه در قالب برنامه پساکرونا تدوین کردیم که پس از تصویب اطلاع رسانی می گردد.

*تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا برای افرادی که مشاغلی بیمه نیستند

منصوری درباره حمایت از 2میلیون و 800هزار نفری که بیمه نیستند و کسب و کارهای آنها آسیب دیده است گفت: برای حمایت از این افراد دستورالعملی را تهیه و امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نهایی خواهیم رساند.

معاون اشتغال وزارت کار گفت: ما به سراغ کسانی می رویم که امکان احصاء شاغل بودنشان وجود داشته باشد. مثلاً اگر یک دستفروش در نمایشگاهی حضور داشته و اطلاعاتش توسط وزارت کشور یا شهرداری ثبت شده باشد، شغل این فرد برای ما قابل احصاء است اما صرف ادعای فرد نمی تواند قابل قبول باشد زیرا در این صورت افرادی که هیچ گونه شغلی ندارند می توانند با معرفی کذب خود سیستم را دچار مشکل نمایند.در صورت نهایی شدن با همکاری دستگاههای تخصصی مربوطه برای آنها هم ارسال پیامک صورت خواهد گرفت و امکان ثبت نام آنها فراهم شده است.

منصوری تاکید نمود: باید قابلیت احصاء اشتغال به صورت فعال وجود داشته باشد که ما برای این موضوع با همه دستگاه های زیربط همچون وزارت میراث فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی های لازم را انجام داده ایم.

*پرداخت بیمه بیکاری 260 هزار نفر تا 10روز دیگر

معاون وزیر کار با بیان اینکه تا کنون 840 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام نموده اند گفت: فرایند ثبت نام ها به صورت نزولی است. به عنوان مثال در خرداد ماه فقط دو هزار و 800 نفر ثبت نام داشتیم در حالی که این عدد برای اسفند ماه 300هزار نفر بود. این مساله نشان می دهد تعداد بیکاران کاهشی شده است.از 840 هزار نفر703 هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شده اند که تا به امروز برای 103 هزار نفر بیمه بیکاری واریز شده است و برای 260 هزار نفر دیگر ظرف 10روز آینده این مبلغ واریز می گردد.

منصوری در شرح اینکه چرا مبلغ بیمه بیکاری اینقدر کم بوده است گفت: علیرغم پیشنهاد وزارت کار نظر سازمان برنامه و بودجه این بود که میزان کار در ماه این افراد در قیاس با فردی که تمام وقت کار می نماید آنقدری نیست که بیمه بیکاری را دریافت کند از این رو سازمان برنامه میزان بیمه بیکاری ناشی از کرونا را تعدیل کرد.تمایل وزارت کار این بود که بیمه بیکاری ناشی از کرونا به روال همواره واریز گردد اما به هر حال جمع بندی ها این بود که این بیمه را بر اساس شرایط کرونا واریز کنیم چرا که بسیاری از این افراد مجدد به کار خود بازخواهند گشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شروع پرداخت وام مشاغل آسیب دیده از کرونا، 3 ماه تنفس بازپرداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع پرداخت وام مشاغل آسیب دیده از کرونا، 3 ماه تنفس بازپرداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید