موفقیت پرتودرمانی با دوز کم برای درمان بیماران شدید کرونا

به گزارش وبلاگ سحر وب، یک آنالیز بالینی مقدماتی استفاده از پرتودرمانی با دوز کم در گروهی کوچک از بیماران کووید-19 در شرایط بحرانی نتایج موفقیت آمیزی را نشان می دهد.

موفقیت پرتودرمانی با دوز کم برای درمان بیماران شدید کرونا

به گزارش وبلاگ سحر وب به نقل از فوربس نتایج این آنالیز که هنوز مورد بازبینی کارشناسان مستقل قرار نگرفته است، بسیار غیر عادی است.

پژوهشگران در بیمارستان دانشگاهی اموری در آمریکا به سرپرستی دکتر محمد خان، استادیار پرتودرمانی سرطان پنج بیمار کووید-19 دچار ذات الریه شدید را اکسیژن درمانی می شدند و شرایط عمومی شان در حال بدتر شدن بود با این شیوه درمان کردند.

سن این بیماران از 64 تا 90 سال و میانه سنی شان 90 سال بود، چهار بیمار زن، چهار بیمار آفریقایی تبار و یک بیمار سفیدپوست بودند.

این بیماران در یک جلسه 10 تا 15 دقیقه ای پرتودرمانی با دوز کم (1.5 گری) در دو ریه دریافت کردند.

گری واحد دوز پرتوتابی یونیزه کننده است. یک گری به عنوان جذب یک ژول انرژی پرتوتابی به ازای هر کیلوگرم ماده تعریف می گردد. یک گری معادل 100 راد است که واحد قدیمی پرتوتابی بود.

چهار نفر از این بیماران در طول 24 ساعت به سرعت بهبود در میزان اکسیژن خون و شرایط هشیاری را نشان دادند و 12 روز بعد از بیمارستان مرخص شدند.

آزمایش های خون و تصویربرداری های مکرر از ریه ها نشان داد که پرتودرمانی ایمن و موثر بوده است و باعث عوارض جانبی نشده است- هیچ سمیت حاد پوستی، گوارشی یا ادراری-تناسلی در این بیماران رخ نداد.

موارد شدید کووید-19 با آزادی موادی التهابی به نام سایتوکاین ها به میزان زیاد همراه هستند که اصطلاحا توفان سایتوکاینی نامیده می گردد. این شرایط باعث یک پاسخ التهابی شدید عمومی کنترل نشده مرگبار می گردد که باعث آسیب رساندن به ریه ها و ایجاد نشانگان حاد زجر تنفسی یا ARDS می شوند.

میزان مرگ ومیر ناشی از کووید-19 با افزایش سن بالا می رود در بیماران 70 تا 79 ساله این میزان 8 درصد است و در بیماران بالای 80 سال میزان مرگ به 14.8 درصد می رسد. در بیمارانی که بستری می شوند و کارشان به بخش مراقبت های ویژه می کشد میزان مرگ ومیر به بالای 50 درصد می رسد.

برای همین است که یافتن درمانی موثر و بی خطر برای بیماران سالمند بسیار حیاتی است.

ظارها اثرات ضد التهابی پرتوتابی نه اثر ضد ویروسی آن توانسته است به درمان این بیماران یاری کند.

قرار است آنالیز های در مقیاس بزرگتری درباره استفاده از پرتوتابی با دوز کم به ریه ها در چند ماه آینده انجام گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "موفقیت پرتودرمانی با دوز کم برای درمان بیماران شدید کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت پرتودرمانی با دوز کم برای درمان بیماران شدید کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید