بهترین دارو خود شما هستید

به گزارش وبلاگ سحر وب، خبرنگاران کتاب بهترین دارو خود شما هستید نوشته فردریک سالدمان، نویسنده و پزشک فرانسوی به مخاطبان یاد می دهد که چگونه می توانند از دل بیماری ها عبور نمایند و با ابزارهایی که در دستشان دارند از خود مراقبت نمایند. چندی پیش این اثر از سوی انتشارات البرز راهی بازار کتاب شده است.

بهترین دارو خود شما هستید

سعیده بوغیری، مترجم کتاب بهترین دارو خود شما هستید در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره محور اصلی و هدف نویسنده از تالیف این اثر گفت: ابتدا باید بگویم سالدمان (نویسنده) یکی از پزشکان مشهور در فرانسه است که آثار پرفروشی در کارنامه خود داشته است و یکی از دلایل ترجمه این کتاب وجود دیدگاهی است که در ارتباط با مصرف دارو در جامعه وجود دارد؛ اینکه مردم تمایل زیادی به مصرف داروهای شیمیایی دارند؛ در حالیکه بسیاری از پژوهشگران معتقدند، برای درمان هر بیماری احتیاج به مصرف داروی شیمیایی نیست.

وی اضافه کرد: بسیاری از پزشکان معتقدند اگر برای مراجعه نمایندگان و بیماران دارو تجویز ننمایند آن ها کار پزشک را زیر سوال می برند و تصور بر کم کاری یا عدم توجه وی به بیمار می نمایند. در حالیکه برای درمان بسیاری از بیماری ها احتیاجی به مصرف دارو یا داروهای شیمیایی نیست و الزامی هم برای تجویز آن ها وجود ندارد.

بوغیری تاکید نمود: از سوی دیگر آمارها نشان می دهند مصرف داروی شیمیایی در کشور بسیار بالاست و بر اساس بسیاری از پژوهش ها و منابع اطلاعاتی، صنایع دارویی کشورهایی مانند سوییس، فرانسه و آلمان که پیشرفته ترین کشورها در زمینه پزشکی و دارویی به شمار می فرایند، ببش از پنجاه درصد صنایع داروسازی آن ها بر پایه داروهای گیاهی است.

بوغیری گفت: حال این پرسش مطرح می گردد که دلیل مصرف زیاد داروهای شیمیایی خارجی در ایران چیست؟ در واقع داروهای شیمیایی خارجی فراوری شده در این کشورها برای کدام مصرف نماینده است؟ چراکه اغلب مردم در این کشورها تمایل به مصرف داروهای گیاهی دارند؛ از طرفی دیگر با نگاه اجمالی به محتوای کتاب ها چه در ایران و چه در دیگر کشورها خواهید فهمید که تمایل به نوعی بازنگری در عقاید وجود دارد. در واقع می توان نوعی بازگشت به منابع آرام بخش طبیعت که در سنت شرقی وجود دارد را در این کتاب ها یافت.

وی با اشاره به اهمیت اطلاعات دارویی که در این اثر درج شده است، اضافه کرد: نویسنده کتاب با توجه به این موضوع اثر خود را تالیف نموده است و در فصل های کتاب به بسیاری از بیماری هایی اشاره می نماید که برای درمان احتیاجی به دارو ندارند؛ در واقع بیماری هایی هستند که چه دارو مصرف بگردد و چه نگردد سیر خاص خود را دارند؛ مانند اغلب بیماری های ویروسی.

بوغیری اضافه کرد: به طور معمول این نوع بیماری ها دارای یک مدت زمان دوره ای هستند که برای بهبود باید طی شوند و با روش هایی مانند استراحت و تغذیه یا استفاده از بعضی دم نوش ها یا بخورهای گیاهی، فرایند بهبود بیمار تسریع می گردد. علاوه بر آن تقویت شرایط روحی در فرایند درمان بسیار اثرگذار است که افراد باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

این مترجم با اشاره به روش های ذکر شده در کتاب تاکید نمود: نویسنده در این کتاب روش های دیگری به جز استفاده از داروهای شیمایی را برای بهبود درمان پیشنهاد نموده و کوشش می نماید از تجربه های شخصی خود و دیگر پزشکان برای ارائه دقیق محتوا به مخاطب استفاده کند؛ حتی افرادی که به بیماری های پیشرفته مانند سرطان یا امراض مزمن مبتلا هستند هم می توانند از این اثر نهایت بهره را ببرند.

به گفته این مترجم؛ فردریک سالدمان یکی از پزشکان مشهور کشور فرانسه است که کتاب های زیادی تا کنون نوشته و محققان بسیاری بر صحبت های وی صحه می گذارند. وی کوشش می نماید با تجربه سال ها طبابت خود به افراد بگوید اصرار برای دریافت دارو در بسیاری موارد به ضرر سلامتی و جسم یک فرد تمام می گردد.

وی گفت: بعضی راه های مراقبت، پیشگیرانه و تقویت بدن در کتاب درج شده است. در کنار این مطالب نویسنده به تجربه های خود از برخورد با بیماران خاص و صعب العلاج که روش های دیگری را هم برای درمان بیماری خود بهره گرفته اند هم اشاره نموده است. همچنین به ذکر نکاتی درباره برطرف کسالت ها و اختلالات روحی هم پرداخته است. به همین دلیل تا حدی کتاب جنبه خودشناسی هم دارد.

به گفته این مترجم؛ نکاتی چون مراقبت از پوست، مو و خوراک و بهداشت هم جزو مواردی بوده است که نویسنده توضیحات کاملی را درباره آن ارائه نموده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از این اثر برداشت ترویج درمان با طب سنتی را کرد یا خیر؟ گفت: به طور ویژه کتاب برای ترویج درمان سنتی نوشته نشده است؛ اما در کل درمورد یک سری از مراقبت های بهداشتی و پیشگیرانه و استفاده از داروهای گیاهی و مواد غذایی مفید پیشنهاد شده است. مخاطبان با مطالعه این اثر، خواهند فهمید که بسیاری از روش ها خانگی برای پیشگیری از بیماری موثر تر خواهد بود. نحوه مصرف غذاها و مواد غذایی جز مواردی است که نویسنده در کتابش به طور مفصل به آن اشاره نموده است.

وی با اشاره به استفاده کتاب برای پیشگیری یا کسب اطلاعات درباب اپیدمی ویروس کرونا گفت: به اعتقاد من این دست از کتاب ها که جنبه خودشناسی هم دارند، چراکه ذره بین را از هیاهوی زندگی روزمره برداشته اند و به موضوعات مهم تری توجه داشته اند. خواندن این کتاب برای حفظ شرایط روحی و پیشگیری از ابتلا به کرونا در راستای رعایت بهداشت و تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر خواهد بود.

بوغیری گفت: در جایی از کتاب نویسنده به این موضوع اشاره نموده است که برای دستیابی به آرامش به جای استفاده از قرص های آرام بخش می توان از یک لیوان آب گیلاس استفاده کرد؛ چراکه آب گیلاس دارای آنزیم های آرام بخش و تسکین دهنده برای بدن است.

وی گفت: در فصل اول کتاب موضوعاتی چون مراقبت های ضدچاقی و ضد اضافه وزن آورده شده است و مخاطب اصلی کتاب عموم مردم هستند. درواقع افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن یا حتی صعب العلاج هستند می توانند با بهره گیری از این کتاب به نکات مثبت و ارزشمندی برای بهبود خود دست یابند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بهترین دارو خود شما هستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین دارو خود شما هستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید