تصویب قانون امنیت سایبری اولویت مجلس است

به گزارش وبلاگ سحر وب، نماینده مردم تهران در مجلس، اجرای مصوبات امنیت سایبری در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات را نیازمند قانون مطرح نمود و گفت: تصویب قانون امنیت سایبری از اولویت های مجلس یازدهم خواهد بود.

تصویب قانون امنیت سایبری اولویت مجلس است

رضا تقی پور با تاکید بر اهمیت پیگیری موضوع افشای اطلاعات کاربران در فضای مجازی و خلاء امنیت سایبری در کشور گفت: موضوع پرداختن به امنیت سایبری در کشور از اولویت های شورای عالی فضای مجازی بوده است؛ کما اینکه معاونت امنیت و کمیسیون تخصصی ذیل آن در مرکز ملی فضای مجازی به دلیل اهمیت این موضوع تشکیل شده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی یکی از مسائل اساسی در حوزه امنیت سایبری را کمبود قانون و نقص قانونی برای برخورد با متخلفان ناامنی در فضای مجازی مطرح کرد و گفت: با وجود آنکه سند امنیت سایبری در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است، اما به دلیل نبود ساز و کار لازم در نحوه اجرا، نمی توان این مصوبات را به درستی اجرا کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین یکی از محورهایی که در مجلس یازدهم دنبال خواهیم کرد، موضوع قانونگذاری برای امنیت سایبری است.

وی با تاکید بر اینکه در این قانون موضوع حفظ حریم خصوصی افراد در فضای مجازی بیشتر از گذشته دنبال خواهد شد، ادامه داد: باید اعتماد کاربران به این نکته جلب گردد که از اطلاعاتشان در فضای مجازی محافظت شده و جلوی تهدیدات و ناامنی در فضای مجازی گرفته می گردد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو مورد از 6 الزام مطرح در سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مربوط به امنیت سایبری است، گفت: این مهم، نیازمند قانون برای اجرا است.

وزیر اسبق ارتباطات شرح داد: زمانی می توان موارد مرتبط با افشای اطلاعات و نقض حریم خصوصی افراد در فضای مجازی را پیگیری و با آن برخورد کرد که قانون وجود داشته باشد، بنابراین قانون امنیت سایبری باید در کشور تصویب گردد.

تقی پور اضافه نمود: دولت تا به امروز لایحه ای تحت عنوان امنیت فضای سایبری و صیانت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی را به مجلس ارائه نداده است. در صورتی که این لایحه به مجلس ارائه گردد، آنالیز و برای تبدیل شدن به قانون، تکمیل می گردد.

به گزارش مهر، نشت اطلاعات و افشای پایگاه اطلاعات هویتی کاربران بسیاری از سازمان ها، اپراتورها، شرکت های دولتی و خصوصی در فضای مجازی طی ماه های اخیر یکی از موضوعات خبرساز بود به نحوی که به دلیل نبود قوانین معین و راهکارهای امنیتی، بسیاری از این اطلاعات در فضای مجازی خرید و فروش می شوند.

از جمله این اتفاقات می توان به نشت اطلاعات شناسنامه ای 80 میلیون کاربر ایرانی به وسیله سرورهای سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت، افشای بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات شمار زیادی از کاربران ایرانی تلگرام و شماری از کاربران یکی از بازارهای ایرانی نرم افزارهای آیفون، افشای اطلاعات کاربران یکی از اپراتورهای موبایل و سرقت پایگاه داده سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، پایگاه ایرانداک و بعضی شرکت های هواپیمایی و بانک ها اشاره نمود.

کارشناسان معتقدند که به دلیل نبود نظام امنیت سایبری در کشور، شاهد اتفاقاتی از نوع نشت اطلاعات و سرقت داده ها هستیم که با این رخدادها، برخوردی نیز صورت نمی گیرد.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "تصویب قانون امنیت سایبری اولویت مجلس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب قانون امنیت سایبری اولویت مجلس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید