مرکز توسعه فناوری های توانبخشی از راه دور افتتاح شد

به گزارش وبلاگ سحر وب، اجرای طرح کلان ملی با موضوع مرکز فناوری های توانبخشی از راه دور با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد تا تدوین الگوی فناورانه برای توانبخشی از راه دور بیماران سرعت گیرد.

مرکز توسعه فناوری های توانبخشی از راه دور افتتاح شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزار فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اجرای طرح کلان ملی مرکز فناوری های توانبخشی از راه دور فرصتی برای بیماران فراهم می کند تا در خانه با استفاده از فناوری های نوین بهبود یابند. بیمار با انجام تمرین های توانبخشی در منزل در راستا درمان قرار می گیرد. البته بررسی و نظارت توسط درمانگر از راه دور انجام می شود.

همچنین این تمرین ها بازی گونه طراحی شده است برای تحقق آن نیز از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و پردازش ماشین بهره برده شده است.

کمک به توان یابان و بیماران

مزایای راه اندازی این مرکز را باید کاهش رفت و آمد بیمار به کلینیک، مدیریت زمانی جلسات درمان مطابق تمایل کار، پوشش 60 تا 70 درصد فرآیندهای کاردرمانی و بهره گیری از فناوری های واقعیت مجازی، بایوفیدبک، بازی سازی و سنجش حرکات بدن دانست.

الگوی توسعه روش های توانبخشی از راه دور در این مرکز پیاده سازی و ارزیابی شده است. همچنین بسته توانبخشی و ارزیابی بیماری پارکینسون به عنوان نخستین محصول مرکز عملیاتی شده است.

یک حامی فناور برای سالمندان

اما اهمیت راه اندازی این مرکز چیست؟ در حال حاضر 6 تا 7 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و بر اساس آمارها تا سال 2050 این درصد 3 برابر می شود. پس افزایش سالمندان ، رشد بیماری هایی مانند ام اس و پارکینسون را به همراه دارد که نیاز به توانبخشی دارند. پس در این مرکز ابزارها در این زمینه توسعه می یابد تا شاهد به کارگیری روش های جدید درمانی مبتنی بر فناوری باشیم.

ترویج توانبخشی از راه دور در حوزه بالین یکی از اقداماتی است که راستا آن با این اقدام هموار می شود. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از این طرح کلان ملی بازدید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "مرکز توسعه فناوری های توانبخشی از راه دور افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز توسعه فناوری های توانبخشی از راه دور افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید