باورهای فرهنگی؛ از عمده ترین دلایل خشونت علیه زنان

به گزارش وبلاگ سحر وب، خبرنگاران/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه باورهای فرهنگی و مسائل اجتماعی عمده ترین مسائلی هستند که می توانند خشونت علیه زنان را به وجود آورند، گفت: همه ارگان ها، متولیان فرهنگی و رسانه ها باید به دنبال ایجاد این فرهنگ باشند که جنسیت و نژاد مهم نیست و آنچه اهمیت دارد، انسان بودن است.

باورهای فرهنگی؛ از عمده ترین دلایل خشونت علیه زنان

ذبیح الله عباسپور در گفت وگو با وبلاگ سحر وب، اظهار کرد: خشونت علیه زنان به دلیل جنسیت در تمام دنیا مشاهده می شود و به شکل های مختلف رخ می دهد. بعضی فکر می نمایند که خشونت تنها فیزیکی است، در صورتی که خشونت می تواند جنسی، عاطفی و روانی باشد.

وی افزود: هنگامی که فرد با استفاده از قدرت فیزیکی میخواهد به هدف خود برسد، در این میان ممکن است به شخص مقابل آسیب روحی، جسمی وارد کند و یا ممکن است فرد جان خود را از دست بدهد. خشونت های زناشویی تنها متخص زنان نیست بلکه به صورت محدودتر در زنان نسبت به مردان نیز دیده می شود، البته خشونت فیزیکی در این موارد کمتر است.

عباسپور گفت: آمار دنیای، سالانه خشونت 10 تا 60 درصدی نسبت به زنان را گزارش می دهد. در دنیا مطالعات بسیاری اجرا شده که نشان می دهد در کشورهای توسعه یافته خشونت علیه زنان کمتر است اما در انگلیس خشونت علیه زنان، سالانه بین 39 تا 60 درصد گزارش شده است. در اروپا 33 درصد زنان حداقل برای یکبار خشونت را تجربه نموده اند.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در سال 96 در کشور پژوهشی در این خصوص انجام شد؛ این پژوهش نشان داد که تقریبا 66 درصد زنان ایرانی در طول عمر خود حداقل یکبار خشونت را تجربه نموده اند که بیشترین نوع آن، خشونت روانی و کلامی بود.

عباسپور با بیان اینکه خشونت علیه زنان می تواند باعث ایجاد اختلالات روانی، افسردگی و اضطراب در زنان شود، گفت: از آنجایی که زن در فرهنگ ما کانون خانواده و مرکز عواطف و محبت به حساب می آید بنابراین ممکن است انتظارات بسیار زیادی از زن به وجود آید. به نظر می آید این زنان آسیب هایی به مراتب گسترده تر نسبت به دیگر زنان می بینند. گاه مواردی وجود داشته که آنقدر به زن آسیب روانی وارد شده که همسر خود را به قتل رسانده است و یا در بعضی موارد دیده شده که زن شرایط را کاملا می پذیرد و گلایه ای نمی کند.

این مشاور خانواده با اشاره به دلایل ایجاد خشونت های خانگی نسبت به زنان، بیان نمود: خشونت ممکن است دلایل متعددی داشته باشد؛ معمولا خشونت های خانگی در دیگر فرهنگ ها به دلیل مسائل مالی، جنسی، مصرف الکل و مواد مخدر، بیکار بودن همسر و یا اختلاف بر سر فرزندان است اما در کشور ما، یکی از دلایل اصلی خشونت علیه زنان، دخالت خانواده های طرفین است. علاوه بر این، مسائل اجتماعی و یا گذشته افراد نیز در ایجاد خشونت موثر است.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به انجام یک پژوهش برای آنالیز علل ایجاد خشونت های خانگی در دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: در این پژوهش معین شد که اولین دلیل بروز خشونت های خانوادگی، اختلالات شخصیتی و نبود امنیت روانی است که به تجربه های فرد در گذشته بازمی شود.

وی ادامه داد: علت دیگر ایجاد خشونت علیه زنان، باورهای جنسیتی است؛ وقتی در یک فرهنگ، ملاک زن خوب و مرد خوب تعریف می شود، مرد خشن قوی جلوه داده می شود و همواره گفته می شود که مرد نباید احساسات خود را بروز دهد. این مسائل می توانند باعث شکل گیری خشونت در مردان شود. علاوه بر این، فشار مالی و مسائل شغلی می توانند باعث به خطر افتادن سلامت روان مردان و حساس تر شدن آن ها نسبت به محرک های اجتماعی شود که خود می تواند عامل بروز خشونت شود.

عباسپور اظهار کرد: انسان سالم کسی است که احساسات منفی و مثبت را به همسر خود نشان دهد. اینکه فردی ناراحت بودن خود را به همسرش ابراز دهد، مساله بدی نیست اما اعمال خشونت به قصد آسیب به همسر قابل قبول نیست.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش خشونت علیه زنان، گفت: مسائل اجتماعی و باورهای فرهنگی، عمده ترین مسائلی هستند که می توانند خشونت علیه زنان را به وجود آورند. همه ارگان ها، متولیان فرهنگی و رسانه ها باید به دنبال ایجاد این فرهنگ باشند که جنسیت و نژاد مهم نیست و آنچه اهمیت دارد انسان بودن است. ما باید به این موضوع باور داشته باشیم و در این جهت برنامه ریزی کنیم. علاوه بر این، باید آموزش زوجین مدنظر قرار گرفته شود و روابط زناشویی، مهم تلقی شوند.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز با اشاره به اینکه باید الگوهای رابطه زناشویی را در جامعه نمادسازی کرد و زن و مرد را به عنوان دو انسان برابر در نظر گرفت، تاکید نمود: بعضی از فیلم ها موضوع زن ذلیلی، مردسالاری یا زن سالاری را ترویج می دهند که تاثیر بدی بر جامعه دارند.

این مشاور خانواده با تاکید بر اینکه زن و مرد حق و حقوق برابر دارند، توضیح داد: آموزش عالی و آموزش و پرورش همواره معین نماینده هستند. در کتب درسی می توان محتواها و آموزش هایی برای اعتلای ارزش انسانیت فراوری کرد و نباید جنسیت را پررنگ کرد. بعضا بعضی از افراد تصمیم گیرنده، دارای باورهای جنسیتی هستند و در نتیجه، نه تنها کوششی برای اعتلای انسانیت نمی نمایند، بلکه به دیگران برچسب فمینیست بودن می زنند و جلوی فعالیت بقیه را می گیرند.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در انتها با بیان اینکه در قانون اساسی مطرح شده که همه قواعد و تصمیم گیری ها باید در جهت اعتلا و استحکام خانواده باشند، گفت: همه ارگان های دولتی و نهادها باید برای اعتلای سلامت روان خانواده کوشش نمایند. فرهنگ ایرانی اسلامی ما غنی است؛ در فرهنگ اسلامی، بزرگان ما همواره با همسران و فرزندان خود به خوبی رفتار می کردند اما متاسفانه بعضی مسائل و مسائل اجتماعی، امروزه باعث ایجاد خشونت های خانگی علیه زنان شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "باورهای فرهنگی؛ از عمده ترین دلایل خشونت علیه زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای فرهنگی؛ از عمده ترین دلایل خشونت علیه زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید