بیماری هایی که به سراغ عصبی مزاج ها می رود

به گزارش وبلاگ سحر وب، بهداشت نیوز/ حمید خاکباز، دکترای تخصص روانشناسی گفت: خشم یک حالت هیجانی و ذهنی محسوب می گردد که با برانگیختگی جسمی و افکار پرخاشگرانه همراه است.او اضافه کرد: از عوامل اصلی خشم می توان به تهدید، ناکامی و موانع اشاره نمود. هدف خشم اغلب برای دفاع، جنگ و یا تخریب است. در واقع خشم و عصبانیت یک احساس مشترک بین مردم است که همه این موضوع را تجربه می نمایند.او ادامه داد: افراد ممکن است در زمان خشم، عصبانیت خود را به صورت سازگار یا ناسازگار ابراز نمایند. در برخورد اول و سازگار می توان به حل مشکل و مدیریت آن اشاره نمود؛ اما در مورد برخورد ناسازگار، حمله جسمی و کلامی را مشاهده می کنیم. در واقع تکرار خشم و عصبانیت در زندگی روزمره باعث ایجاد مسائل روانشناختی فراوان و تاثیر منفی نسبت به خانواده می گردد.

بیماری هایی که به سراغ عصبی مزاج ها می رود

این متخصص روانشناس مطرح نمود: گاهی اوقات عصبانیت یک پوششی برای آسیب پذیری است و در بعضی مواقع، مردم برای دستیابی به کنترل شرایط از موارد عصبانیت و پرخاشگری استفاده می نمایند. خشم در صورت سالم ابراز شدن، مشکل خاصی ایجاد نمی نماید و سازگار است؛ اما در صورتی که ناسالم ابراز گردد، برای فرد و اطرافیان او آسیب زا خواهد بود.او گفت: از جمله عوارض عصبانیت که توسط مردم نادیده گرفته می گردد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-سلامت قلب افراد را در معرض خطر قرار می دهد: زمانی که افراد به دلیل عصبانیت، خود را سرکوب و یا به شکل ناسالم کنترل می نمایند، ممکن است با حمله قلبی رو به رو شوند. توصیه می کنیم افراد احساسات خود را شناسایی و به شکل سالم ابراز نمایند.

- افزایش خطر سکته مغزی: در واقع طغیان های عصبی خطر ابتلا به سکته مغزی با لخته شدن خون را افزایش می دهد.

- تضعیف سیستم ایمنی بدن: اگر افراد به طور مداوم عصبانی شوند، سیستم ایمنی بدنشان ضعیف خواهد شد. با تضعیف سیستم ایمنی، بدن در معرض انواع خاصی از عفونت قرار می گیرد. پیشنهاد می کنیم افراد در این مواقع نسبت به ارتباط موثر، حل مسئله، طنز و شوخی اقدام نمایند.

افزایش اضطراب: اضطراب و عصبانیت یک رابطه متقابل دارند و عصبانیت علائم اختلال اضطرابی را تشدید می نماید.

- ارتباط عصبانیت با افسردگی: خشم و عصبانیت سرکوب شده، افسردگی را در پی خواهد داشت. در افسردگی، عصبانیت منفعل وجود دارد که ذهن مشغولی زیادی را ایجاد می نماید. توصیه می کنیم این نمونه افراد از فعالیت های جذاب مانند دوچرخه سواری و ورزش های مختلف برای درمان عصبانیت خود استفاده نمایند.

-عصبانیت باعث آسیب به ریه می گردد: اگر فردی به طور دائم عصبانی باشد، خطر آسیب به ریه در این فرد افزایش پیدا می نماید. در واقع پژوهشگران دانشگاه هاروارد یک مطالعه و آزمایش در این زمینه، بر روی 670 نفر در طول 8 سال انجام دادند. در این پژوهش تعیین شد هورمون های استرس باعث ایجاد التهاب در مجاری تنفسی افراد می گردد و در نتیجه تنگی نفس را در پی خواهد داشت.

-کاهش عمر انسان: پژوهش ها حاکی از آن است که خشم و عصبانیت در زوج هایی که به شکل ناسالم آن را ابراز می نمایند، با طول عمر کمتر رو به رو می شوند؛ بنابراین میزان استرس با سلامت عمومی افراد ارتباط مستقیم دارد.خاکباز توصیه کرد: اگر افراد احساسات منفی، خشم و عصبانیت خود را نمی توانند به طور سالم ابراز نمایند، در جلسه های مشاوره و روان درمانگر حضور یابند.

منبع: همگردی

به "بیماری هایی که به سراغ عصبی مزاج ها می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری هایی که به سراغ عصبی مزاج ها می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید