اعلام بازگشایی موزه هنرهای معاصر تا سرانجام تابستان

به گزارش وبلاگ سحر وب، ایسنا/ براساس سخنان مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امید است که بازگشایی موزه هنرهای معاصر تا خاتمه تابستان صورت بگیرد.

اعلام بازگشایی موزه هنرهای معاصر تا سرانجام تابستان

قضیه چیست؟

مظفری گفت: امیدواریم موزه هنرهای معاصر تهران را تا انتها تابستان بازگشایی کنیم، ولی همانطور که می دانید بازسازی و بهسازی یک بنای تاریخی با آن معماری منحصر به فردی که موزه هنرهای معاصر دارد، بسیار سخت است و باید با وسواس و دقت زیادی صورت پذیرد. در گنجینه این موزه شاهکارهای هنری از تمام جهان نگهداری می گردد که باید در این بازسازی اصل آثار بدون آسیب بمانند و کار بازسازی نیز باید طبق یک قاعده درست و صحیح انجام گردد. تقریبا طی بیش از 40 سال که از عمر موزه می گذرد همه قسمت ها از جمله تهویه این مکان دچار فرسایش شده بود و باید بازسازی صورت می گرفت.

بیشتر بخوانیدموزه هنرهای معاصر | گنجینه ای باارزش در شهر تهران

او یادآور شد: امروز بیش از 86 درصد کاربازسازی و بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران، پیش رفته و امیدواریم که تا انتها نیمه نخست همین سال جاری، یعنی انتها تابستان موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی گردد. در ایام قرنطینه نیز موزه هنرهای معاصر یکی از پیشگامان بود و در روزهای انتها سال، یعنی از 25 اسفند 98 تا انتها فروردین، چهل شماره رویدادی را به نام نو به نو تعریف و اجرا کردیم. نو به نو هر روز به معرفی یک یا چند اثر از آثار موزه پرداخت و استقبال خوبی هم از آن شد.

مظفری با بیان اینکه از فرصت تعطیلی و عملیات عمرانی و بازسازی موزه سعی کردیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، گفت: همکاران ما در موزه هنرهای معاصر در دوران قرنطینه، کار پژوهشی گسترده ای را شروع و درباره تک تک آثار و مجموعه ها تحقیق کردند و این کار به مرور منتشر خواهد شد و مردم از آن در قالب کتاب و مقاله و نمایشگاه استفاده خواهند کرد. همچنین در 40 سال اخیر، بانک اطلاعاتی صحیح و کاملی از مجموعه آثار موزه در اختیار نداشتیم و همه چیز به صورت دست نویس و سنتی اداره می شد و بازسازی و بازسازی این فرصت را داد تا با برنامه نویسی و ایجاد بانک اطلاعاتی به روز و نرم افزار قابل دسترسی، تمامی آثار موزه از قبیل شناسنامه، زمان خرید، نوع مالکیت و ابعاد آنها و... جمع آوری و راستی آزمایی گردد و اکنون آماده است تا با بازگشایی، این اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد.

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش درباره گردشگری هنری آنلاین موزه های جهان گفت: آنچه می بینیم بیشتر حرکت در موزه و تماشای آثاری است که دائم در محل موزه واقع شده است. تفاوتی که در موزه هنرهای معاصر ما وجود دارد این است که از نظر کمیت و ارزش آثار موجود، 9 گالری ما هیچ زمان گنجایش کافی برای نمایش همه آثار را در اختیار نداشته و رویه بر آن بوده که هر سال چهار نمایشگاه برگزار گردد. چیزی حدود 3260 اثر در گنجینه است و امکان نمایش همگی آنها را در یک زمان واحد نداشته ایم چون، کل فضای ما دوهزار متر مربع است و چنین امکانی را به ما نمی دهد. امروز این امکان وجود دارد که نمایشگاهی از آثار هنرمندان یک سبک هنری به نمایش گذاشته گردد و امکان تورهای آنلاین هم برای آن مهیا خواهد بود. از این نکته نباید غافل شویم که رونق حضور و رفت وآمد مردم هم مسأله ای بسیار حیاتی و لازم است و همین است که مردم از قاره ای به قاره ای دیگر سفر می نمایند و گردشگری هنری و فرهنگی شکل می گیرد. موزه های مختلف جهان نیزکه گردش مجازی را در دوران قرنطینه فراهم نموده اند ،به صورت محدود بود.

ما هم سعی کردیم تعدادی از آثار موزه را در 40 شب در رأس ساعت مقرر به نمایش بگذاریم و امیدواریم اینگونه برنامه ها در آینده هم ادامه پیدا نمایند.

منبع: همگردی

به "اعلام بازگشایی موزه هنرهای معاصر تا سرانجام تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام بازگشایی موزه هنرهای معاصر تا سرانجام تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید