برش باکتری ها با پوشش کاشت ضد میکروبی گرافیتی

به گزارش وبلاگ سحر وب، دانشمندان دانشگاه فناوری چالمرز(Chalmers) پیروز به ساخت یک پوشش نانو گرافیتی شده اند که باکتری ها را برش می دهد و منجر به نابودی آنها می گردد، اما سلول های انسانی را دست نخورده باقی می گذارد.

برش باکتری ها با پوشش کاشت ضد میکروبی گرافیتی

به گزارش وبلاگ سحر وب و به نقل از نیو اطلس، همواره این خطر وجود دارد که وسایل پزشکی کاشته شده در بدن(ایمپلنت) به باکتری ها آلوده شوند و باعث ایجاد عفونت ها و حتی گاهی احتیاج به برداشتن آنها گردد. اکنون به لطف یک پوشش نانو گرافیتی جدید، احتمال بروز چنین عوارضی بسیار کمتر می گردد.

این فناوری توسط دانشمندان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد ساخته شده است. آنها در نسخه قبلی، با استفاده از ورقه های گرافن چیزی مشابه پوشش جدید ایجاد نموده بودند. پوشش قبلی از یک ماده زیرلایه افقی تشکیل شده بود که از تکه های گرافن که به صورت عمودی بیرون زده بود، بهره می برد.

اگر یک باکتری روی سطح آن پوشش قرار می گرفت، لبه های تیز غشای بیرونی آن موجب بریده شدن باکتری و نابودی آن می شد. در نتیجه میکروب قادر به تجمع و تسخیر سطح پوشش داده شده ایمپلنت نمی شد.

با این حال یکی از مسائل مربوط به پوشش قبلی این واقعیت است که فراوری لبه های گرافنی بسیار پرهزینه است. محققان با توجه به این محدودیت به جستجوی منبعی مبتنی بر کربن ارزانتر از گرافن یعنی گرافیت پرداختند.

آنها به ساخت یک پوشش جدید متشکل از یک پایه پلی اتیلن و نانو ورقه های گرافیت پرداختند.

این نانو ورقه ها مانند همان لایه های گرافنی کار می نمایند و با بریدن باکتری ها آنها را می کشند. نکته مهم این است که سلول های انسانی توسط آنها آسیب نمی بینند. این امر به این دلیل است که هر سلول حدود 25 برابر بزرگتر از یک باکتری است، بنابراین این پوشش تنها خراش کوچکی بر سلول ها می اندازند.

سانتوش پاندیت سرپرست این مطالعه می گوید: این پوشش علاوه بر کاهش رنج بیماران و کاهش احتیاج آنها به آنتی بیوتیک ها، می تواند به کاهش وسایل مراقبتی مورد احتیاج و بهبودی بیماران یاری کند. زیرا ایمپلنت ها می توانند بیشتر از آنچه که امروزه استفاده می شوند در بدن باقی بمانند. تحقیقات ما همچنین می تواند با کاهش هزینه های شگرف این گونه عفونت ها باعث ایجاد خدمات درمانی بهتر در سراسر دنیا گردد.

این تحقیق در مجله Small منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برش باکتری ها با پوشش کاشت ضد میکروبی گرافیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برش باکتری ها با پوشش کاشت ضد میکروبی گرافیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید