تجربه 5 ماه استفاده از آیفون 11 پرو؛ حرکت بر مرز باریک عشق و نفرت

به گزارش وبلاگ سحر وب، آیفون 11 پرو و نسخه بزرگتر آن پرو مکس جدیدترین و قدرتمندترین نماینده های کمپانی اپل در بازار به حساب می آیند. این دو گوشی با نمایشگرهای پیشرفته تر و باتری حجیم تر به بازار عرضه شده اند. اما آیا این دو ویژگی آن طور که اپل انتظار می رفت به دست کاربران رسیده؟ در این مقاله سعی خواهم داشت تجربه استفاده 5 ماهه از آیفون 11 پرو را با خوانندگان دیجیاتو در میان بگذارم و به چند مشکل اساسی در این گوشی محبوب اشاره کنم.

تجربه 5 ماه استفاده از آیفون 11 پرو؛ حرکت بر مرز باریک عشق و نفرت

مروری اجمالی بر آیفون 11 پرو

در طول استفاده از آیفون 11 پرو از ابتدای آذر 98، تنها به دو مشکل برخورده ام که در ادامه با هم مرور می کنیم. اما پیش از پرداختن به مسائل، اجازه دهید با هم به بررسی برخی از ویژگی های مثبت این گوشی بپردازیم.

به صورت خلاصه، از توانایی پردازشی فوق العاده و و اجرای بی نقص بازی ها و برنامه های مختلف آیفون 11 پرو می توان ساعت ها صحبت کرد. چیپست A13 بایونیک اپل واقعا یک غول پردازشی است و لیاقت تمامی تمجید و تعریف هایی که از آن می شود را دارد. یکی از بازی هایی که تقریبا به صورت روزانه اجرا می کنم، Injustice 2 است که اگر با این سری از بازی های برادران وارنر آشنایی داشته باشید، به خوبی با گرافیک بالای آن آشنا هستید. می توان به جرات گفت که گوشی های سری آیفون 11 و برادر تازه معرفی شده آن ها آیفون SE، هیچ مشکل پردازشی ندارند.

به طور کلی به عنوان کاربری که از آیفون 6S به این گوشی مهاجرت کرده، می گویم چیپست A13 بایونک اپل آنقدر قدرت سخت افزاری اضافی دارد که شاید تا چند سال آینده هیچ توسعه دهنده ای نتواند به سقف قدرت پردازشی این گوشی نزدیک شود. ویژگی دیگر، دوربین 3 گانه آیفون 11 پرو است. دوربین 3 گانه این گوشی و به خصوص عکاسی در حالت نایت مود اگر بهترین نباشد، قطعا جزو یکی از بهترین هاست. این گوشی هیچ گاه شما را طی عکاسی در شب ناامید نمی کند.

شاید فوکوس فیکس و عدم پشتیبانی از نایت مود دوربین اولترا واید کمی در ذوق بزند، اما می توان بخشی از آن را با دوربین تله فوتو جبران کرد و برای بخش دیگر، از برنامه های متفرقه ای هم چون ProCam بهره گرفت. مورد دیگر باتری بهینه تر و حجیم تر آیفون 11 پرو است. بر اساس گفته های اپل، این گوشی با 4 ساعت افزایش شارژدهی نسبت به آیفون XS به دست کاربران می رسد. از نظر شارژدهی باید گفت که این گوشی واقعا مطابق تبلیغ هایی بوده که اپل انجام داده که بخشی از آن را نیز می توان به پای شارژر سریع 18 واتی نوشت. در صورتی که به صورت معمولی از گوشی خود استفاده کند، به راحتی یک روز و نیم دوام می آورد.

اما مسائل این گوشی اجازه نمی دهند آنطور که باید از این موبایل لذت ببرید و اگر یکبار متوجه آن ها شوید، دیگر نمی توانید آن ها را به سادگی فراموش کنید. در ادامه با دو مورد از جدی ترین مسائل آیفون 11 پرو آشنا خواهیم شد.

باتری آیفون 11 پرو: داستان رابطه عشق و نفرت

مشکل از زمانی شروع می شود که مانند بنده وسواسی باشید و به صورت مداوم به بخش سلامت باتری سر بزنید. از آن جایی که به همراه یکی دیگر از دوستان تصمیم به خرید آیفون 11 گرفتیم، بنده نسخه پرو و دوستم نسخه معمولی را خریداری کرد و طبعا من با شارژر سریع 18 واتی و دوستم با شارژر معمولی گوشی های خود را شارژ می کردیم.

برای کنجکاوی بیشتر، برنامه سلامت باتری را روی می 9T پرو که در خانه داشتیم نیز نصب کردم تا نحوه کاهش عمر یک گوشی دیگر با شارژر سریع را با آیفون 11 پرو مقایسه کنم. در حدود 2 ماهی که از خرید آیفون 11 پرو می گذشت، سلامت باتری به 99 درصد و پس از تنها 3 هفته به 98 درصد کاهش یافت. پس از آن بود که کمی نگران شدم. در نتیجه با جستجو در اینترنت دیدم که افراد دیگری نیز از این قضیه ابراز نگرانی کرده و بعضا با درصد های پایین تری روبرو شده اند.

سلامت باتری شیائومی mi A3 پس از 5 ماه استفاده از شارژ سریع

موضوع را با دوستم در میان گذاشتم و در کمال تعجب، سلامتی آیفون 11 او همچنان روی عدد 100 درصد باقی مانده بود. در نتیجه به سراغ می 9T پرو رفتم و پس از چک کردن سلامت باتری، با عدد 98 درصد روبرو شدم. از آن جایی که نسبت به نحوه شارژ گوشی نیز حساس بودم، همیشه گوشی را از 20 درصد شارژ و چند دقیقه پس از رسیدن به 100 درصد، از شارژر جدا می کردم.

اسکرین شات سمت چپ گوشی نگارنده متن اسکرین شات سمت راست گوشی یکی از کاربران دیجیاتو

اکنون که این مطلب را می نویسم، سلامت باتری آیفون 11 پرو روی عدد 96 ایستاده و سلامت آیفون 11 به عدد 99 کاهش یافته است. شیائومی می 9T پرو نیز سلامتی برابر 97 درصد را نشان می دهد. در نتیجه به تکنولوژی شارژ سریع مشکوک شدم. می دانیم که سلول های شیمیایی هر باتری لیتیوم یونی، ظرفیتی معینی دارد، با پر و خالی کردن آن با سرعت زیاد، تعداد رسیدن به ماکزیمم چرخه شارژ نیز بیشتر می شود.

این را هم در نظر بگیرید که ظرفیت باتری بر اساس تصاعد هندسی نزولی کاهش پیدا می کند؛ یعنی برای مثال اگر با هر چرخه شارژ 0.1 درصد از ظرفیت باتری کم شود و سلامت آن به 99.9 برسد، سری بعدی که گوشی را شارژ می کنید، 0.1 درصد از 99.9 درصد کاهش پیدا می کند. در نتیجه زمانی که باتری گوشی شما به 80 درصد می رسد، شاهد افزایش سرعت کاهش عمر باتری هستید.

پاسخ کاربر دیجیاتو مبنی بر عدم استفاده از شارژر 18 واتی

مظنون اصلی می تواند تکنولوژی شارژ سریع 18 واتی باشد؛ در صورتی که این گونه نیست. یکی از کاربران دیجیاتو در توییتر نیز همین مشکل را داشت. او هم پس از 5 ماه استفاده از آیفون 11 پرو، متوجه شد که سرعت کاهش ظرفیت باتری بیشتر از چیزی است که به صورت معمول انتظار داریم. پس از در میان گذاشتن اطلاعات مربوط به شارژ سریع، متوجه شدم که او از شارژر 5 واتی معمولی استفاده می کرده است.

در نتیجه کل بررسی ها و نتیجه گیری هایم با شارژ سریع مورد نقد قرار گرفت. به همین دلیل اجازه دهید که با فرض مشکل دار بودن باتری آیفون 11 پرو جلو برویم. اپل قول افزایش 5 ساعته باتری را داده بود و برخلاف بسکمک از کمپانی ها نیز به قول خود وفادار ماند. البته به نظر می رسد در این بین کیفیت باتری را فدای شارژدهی طولانی تر کرده. با این حال همیشه می توان به مدیریت باتری در سیستم عامل iOS خرده گرفت، اما چرا این مشکل برای آیفون 11 پیش نیامده؟ این سوالی است که پس از نگارش این مطلب به دنبال آن خواهم رفت.

نمایشگر سوپر رتینا XDR: کمی شانسی!

اکنون به سراغ دومین و آخرین مسئله ای که در طول این چند ماه با آن روبرو شدم برویم؛ نمایشگر سوپر رتینا XDR اپل و شیشه محافظ آن. به صورت کلی و فارغ از کمپانی کوپرتینویی، می توان گفت یکی از ویژگی های نمایشگر های OLED، نداشتن نور پس زمینه و در نتیجه یکپارچگی (Uniformity) آن هاست.

با مانور ویژه ای که اپل روی نمایشگر سوپر رتینا XDR آیفون 11 داده بود، انتظار می رفت که با بهترین نمایشگر دنیای موبایل طرف باشیم (این عنوان اکنون در اختیار وان پلاس 8 پرو تازه معرفی شده است).

منطقه هایی که تاریک تر هستند، مشکل یونیفورمیتی را نشان می دهند

یونیفورمیتی یا یکپارچگی نمایشگر آیفون 11 پرو، دیگر مسئله ای است که بسکمک از کاربران با آن دست و پنجه نرم می کنند. برای دیدن این حالت، نیاز به یک تصویر خاکستری 5 درصدی دارید. این مشکل بیشتر خود را در رنگ های تیره و شرایطی که نور محیط حداقل باشد، نشان می دهد و به نظر می رسد خاکستری 5 درصد بهترین معیار برای تست این قضیه است. با نمایش یک تصویر خاکستری 5 درصدی در آیفون 11 پرو در محیط کاملا تاریک و با روشن بودن قابلیت True Tone، متوجه شدم که بخشی از صفحه که بیشتر در سمت راست نمود پیدا کرده بود، تاریک تر از باقی قسمت های نمایشگر است. (البته عکس فوق مربوط به شخص دیگری است).

این موضوع بیشتر خود را در اپ Edison Mail نشان می دهد، زیرا به نظر می رسد توسعه دهندگان این برنامه، رنگ پس زمینه مناسب برای تشخیص مسائل نمایشگر آیفون 11 پرو را کشف کرده اند. البته در تصویر زیر سعی کردم در بهترین حالت از مشکل نمایشگر عکس بگیرم. اگر شما هم می خواهید چنین تستی را انجام دهید، با جستجوی رنگ خاکستری تیره در گوگل به حقیقت تلخ نمایشگر آیفون تان پی می برید.

به بخش های تاریک نمایشگر در سمت راست دقت کنید

با جستجوی این مشکل در اینترنت نیز دوباره به سیل عظیمی از کاربران برخورد کردم که با پنل نامتوازن مشابه گوشی من یا بعضا حادتر روبرو شده اند. با کمی بررسی دقیق تر و به کمک ساب ریدت های مشابه، متوجه شدم تمامی آیفون های 11 پرو (بعضا پرو مکس) تولید شده تا قبل از هفته 40، مشکل یونیفورمیتی شدید دارند. این داده را می توان به کمک درج شماره سریال گوشی در این وب سایت، به دست آورد.

تاریخ ساخت گوشی آیفون 11 پرو

پس از وارد کردن شماره سریال گوشی، متوجه شدم که آیفون 11 پرو که خریداری کرده ام در هفته 43 تولید شده است. در نهایت به این نتیجه می رسیم که مسائل به وجود آمده با نمایشگر آیفون 11 پرو، نه تنها برطرف نشده، بلکه هنوز هم ادامه دارد. با مطالعه نظرات کاربران در این باره، می توان به صراحت گفت که خریداری آیفون 11 پرو با نمایشگری یکپارچه، تقریبا به شانس بستگی دارد و در صورت مرجوع کردن آن به اپل استور نیز پاسخی دریافت نمی کنید.

اما مسائل نمایشگر آیفون 11 پرو به این جا ختم نمی شود. در همان هفته های اول پس از عرضه خانواده آیفون 11 پرو به بازار، فوربز گزارش داد که ادعای آیفون 11 پرو مبنی بر استفاده از سخت ترین شیشه نمایشگرهای موبایل در آیفون جدید، فاصله بسکمک با شیشه ای دارد که اپل در آیفون های 11 خود به کار برده است. بسکمک از کاربران گزارش کرده اند که تنها پس از چند روز استفاده از آیفون 11، نمایشگر های آن ها خط و خش افتاده است.

با کمی دقت به نمایشگر آیفون 11 پرو، متوجه شدم که بخش از دوخت نرم داخل جیب شلوار جین روزانه ام، روی صفحه مانده و مانند یک ساییدگی نمایان می شود. در تصویر زیر سعی کردم آن را به بهترین شکل نشان دهم، ولی شاید لازم باشد کمی با دقت بیشتری به عکس نگاه کنید. کافیست داخل محدوده معین شده به دنبال یک رد کمان شکل کدر بگردید که بازتاب سقف را نیز از وضوح خارج کرده است.

به ساییدگی داخل محدوده معین شده دقت کنید

نتیجه گیری

از بین مسائلی که تا به امروز پیدا کرده ام، می توان گفت که باتری آیفون 11 پرو با شارژدهی عالی خود، عمر چندانی ندارد و احتمالا کاربران این گوشی باید زودتر به فکر تعویض باتری یا به کل تعویض گوشی خود بیفتند. مشکل بعدی که مربوط به نمایشگر می شود اما چیزی نیست که به نحوه استفاده کاربر مرتبط باشد و از کمپانی اپل با آن همه ادعا انتظار کیفیت بهتر یا حداقل نظارت دقیق تری داشتم.

این را هم در نظر بگیرید که شاید در کشور دیگری که اپل به صورت رسمی فعالیت می کند، به سادگی بتوان گوشی را تعمیر یا حتی تعویض کرد. در کشور خودمان با وجود یافتن چندین اپل استور در هر خیابان، نمی توانید انتظار خدمات متداول را داشته باشید، چه برسد به تعویض یا تعمیر گوشی. در نتیجه اگر ریسک کردید و محصولی از کمپانی کالیفرنیایی خریدید، احتمالا مدت زیادی باید با مسائل احتمالی آن سر کنید.

با این حال با توجه به قیمت 1000 دلار و بیشتر این گوشی و پاسخ های اپل استور مبنی بر عدم تعویض گوشی های کاربران، چندان بی راه نیست که به اپل خرده گرفته و از این کمپانی دلخور شویم. اگر شما هم مسائل اینچنینی یا نظر دیگری نسبت به موضوعات مطرح شده دارید، حتما آن ها را با دیجیاتو در میان بگذارید.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک

به "تجربه 5 ماه استفاده از آیفون 11 پرو؛ حرکت بر مرز باریک عشق و نفرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه 5 ماه استفاده از آیفون 11 پرو؛ حرکت بر مرز باریک عشق و نفرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید