تپه پیس ها، سرپناه معتادان بی سرپناه

به گزارش وبلاگ سحر وب، خبرنگاران/همدان محوطه تاریخی تپه پیسا(تپه پیس ها) که به اظهارنظر و قول کارشناسان قدمتی بالاتر از تپه هگمتانه دارد، چند سالی است به سکونتگاهی امن برای معتادان تبدیل شده و حال و روز خوشی ندارد.

تپه پیس ها، سرپناه معتادان بی سرپناه

به گزارش وبلاگ سحر وب، بنا بر یافته های باستان شناسی نخستین دژ همدان به قوم کاسی نسبت داده شده و از آن به عنوان نخستین سکونتگاه همدان یاد شده است. در این محوطه تاریخی بیش از 30 لایه باستانی شناسایی شده و برای نخستین حفاری های اجرا شده بر روی تپه توسط شارل دوفوسه در سال 1913میلادی اجرا شده و بخشی از تپه شرقی گودبرداری شده است.

پس از وی دمورگان با کاوش در تپه به آثاری از نیمه هزاره سوم پس از میلاد دست می یابد که مربوط به دوره مادی- کاسی است. سپس کاوش هایی دیگر توسط قوسی و مهریار انجام می گردد و در دهه 70 با انعقاد تفاهمنامه ای کاوش ها به دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا واگذار می گردد.

این تپه باستانی مورد کاوش باستان شناسانی مانند محمدرحیم رنجبران، محمدی فر و مترجم نیز قرار گرفته که منجر به شناسایی 30 لایه باستان شناسی شده است. بنا بر کاوش های باستانی که تا کنون بر این تپه اجرا شده است، این تپه یکی از مهمترین یافته های بازمانده از دوره هخامنشی است و می توان آن را مرکز اصلی بقایای عصر مفرغ دانست.

منطقه وسیع تپه پیسا که پس از آنالیز و پژوهش های باستان شناسی و باستان شناختی می تواند یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان باشد، در تاریخ 30 خرداد 1377 و به شماره 2023 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و چند سالی است به علت نبود اعتبارات، گستردگی منطقه برای حفاظت از آن، انجام کاوش ها و آنالیز های نیمه تمام توسط باستان شناسان و کارشناسان داخلی و خارجی، گسترش زمین های کشاورزی، حفاری های غیرمجاز توسط قاچاقچیان، ساخت وسازها توسط نهادهای شهری و خصوصی و ... به حال خود رها شده و گودال های تاریخی آن که تاریخی کهن را در دل خود جای داده ، حالا مأمن و سرپناهی برای تعدادی افزون بر 400 نفر از معتادان، بی سرپناهان و بی سرپرستان در استان همدان شده است.

ضرورت ساماندهی شرایط بحرانی پیش آمده درباره تعداد بالای معتادان مستقر در این تپه و خطرات حضور آنان در مجاورت با شهرک فرهنگیان، مسئولان و مدیران شهری را بر آن داشت تا در جلسه ای اضطراری به آنالیز شرایط معتادان و راهکارهای اجرایی ادارات و نهادهای متولی امور پیشگیری و اعتیاد استان پردازند. اکنون مدتی از آن جلسه گذشته و با وجود اقدامات مختلفی که به ویژه از سوی پلیس انتظامی استان اجرا شده است، همچنان معتادان در تپه اسکان دارند و تغییر یا اصلاحی در شرایط این تپه تاریخی دیده نمی گردد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه مکانیزم حفاظت دائمی از محوطه های تاریخی در سطح استان مانند تپه پیسا از رسالت های میراث فرهنگی است، به خبرنگار وبلاگ سحر وب گفت: در حال پیگیری هستیم تا عرصه معین شده فعلی را حصارکشی نموده و نیروی یگان حفاظت سازمان در محل تپه مستقر گردد.

بهرام توتونچی به مسائل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره حفاظت و انجام پژوهش های باستان شناسی در محوطه تپه اشاره و توضیح داد: برای انجام پژوهش های تخصصی احتیاج به تعداد مشخصی کارشناس داریم تا در طول سال هر کدام 3 اثر تاریخی را بازدید و آنالیز نمایند هر چند با وجود اعتبارات کم و خارج بودن محوطه های تاریخی همچون تپه پیسا از محدوده شهر نمی توانیم اقدام لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برای تحقق این امر به همکاری و همراهی تمامی ارگان ها و ادارات در استان احتیاج است، اضافه نمود: به دنبال این هستیم با تأمین اعتبارات، اراضی تملک شده و عرصه تپه آزاد گردد اما برای دستیابی بهتر و برنامه ریزی منسجم و انجام پژوهش ها و تأمین اعتبار لازم باید عزم ملی وجود داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی استان همدان با استقبال از طرح پیشنهادی ایجاد فضای سبز در محوطه تپه پیسا اظهار کرد: با ایجاد فضای سبز مخالفتی نداریم اما باید به گونه ای باشد که عرصه تاریخی و حریم اصلی تپه پیسا حفظ شده و از فضای بلاتکلیف به جامانده برای ایجاد فضای سبز استفاده گردد.

فرماندار همدان نیز در پاسخ به سوال وبلاگ سحر وب مبنی بر اهمیت شرایط تپه پیسا با وجود معتادان، اظهار کرد: متأسفانه در تپه پیسا فضایی ایجاد شده که به جای پرداختن به علت، به معلول اهمیت داده می گردد.

علی تعالی با بیان اینکه اعتیاد یکی از مسائل مهم در بحث آسیب های اجتماعی است، گفت: اعتیاد یک بحث ریشه ای است و با تدابیر نیروی انتظامی شرایطی ایجاد شده تا در منظر عمومی و مراکز شهری که از نظر توریستی دارای اهمیت است، شاهد حضور افراد معتاد نباشیم.

وی ادامه داد: به علت اینکه معتادان دائم در حال تغییر هستند و فضای شهری برای آنان توسط نیروی انتظامی ناامن شده، سال هاست در تپه پیسا حضور دارند البته با انجام برنامه هایی آن منطقه نیز برای آنها ناامن شده اما در حال حاضر امن ترین منطقه را آنجا می دانند.

کامران گردان، سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر وظیفه اصلی شهرداری در برخورد با معتادان مستقر در تپه پیسا گفت: برخورد با افراد معتاد بی خانمان و متجاهری که به علت ناامن کردن مکان ها قبلی و حذف مکان های استقرار قبلی در منطقه تپه پیسا جمع شده اند، به عهده شهرداری است و مسئولیت کلان بر عهده همه ارگان های استان به عنوان متولیان پیشگیری از اعتیاد است که با ارائه برنامه ها و راهکارهای فوری در این امر تصمیم گیری نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تپه پیس ها، سرپناه معتادان بی سرپناه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه پیس ها، سرپناه معتادان بی سرپناه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید