خبرنگاران سران اتحادیه اروپا درباره نحوه تأمین کسری بودجه به توافق نرسیدند

به گزارش وبلاگ سحر وب، لندن- خبرنگاران- نشست ویژه سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در حالی به انتها رسید که طرف ها پس از ساعت های بحث و گفت وگو و چانه زنی درباره راهکارهای تأمین کسری بودجه اتحادیه، ناشی از برگزیت به نتیجه نرسیدند.

خبرنگاران سران اتحادیه اروپا درباره نحوه تأمین کسری بودجه به توافق نرسیدند

شارل میشل رئیس شورای اروپا عصر جمعه به وقت محلی در نشست خبری در بروکسل اعلام کرد: متأسفانه ما امروز مشاهده کردیم که امکان رسیدن به توافق وجود ندارد و به زمان بیشتری نیاز داریم.

وی اضافه نمود: ما تلاش زیادی برای حل نگرانی ها مختلف صرف کردیم اما به زمان بیشتر نیاز است.

روز پنجشنبه گذشته نخستین نشست پسابرگزیت سران اروپایی در بروکسل برای تعیین بودجه هفت ساله اتحادیه در فضایی مملو از نگرانی و تنش برگزار شد. این نشست، نخستین آزمون جدی 27 کشور اروپایی پس از خروج انگلیس از جمع اتحادیه برای عملی کردن طرح های بلندپروازانه به حساب می آمد.

در حالی که کشورهای فقیر اروپایی خواستار توافقی فوری بر سر بودجه جدید این اتحادیه به شکلی هستند تا کمک های کنونی به اعضای ضعیف تر اتحادیه کاهش نیابد، کشورهای شمال و غرب اروپا حاضر به افزایش سهم عضویت در اتحادیه نبوده و تأکید دارند که اولویت تعهدات مالی باید اصلاح شود.

گزارش ها حاکی است که آنگلا مرکل صدراعظم همسو با موضع کشورهای موسوم به گروه مقتصد (سوئد، اتریش، دانمارک و هلند) با طرح پرداخت بیشتر حق عضویت به اتحادیه مخالفت کرده است. او در نشست خبری گفت: اختلاف ها بسیار بزرگ است و داده های اولیه طرح پیشنهادی نشان دهد که نمی توان بین اختلاف ها پل زد.

طیف کشورهای فقیر اتحادیه اروپا اصرار دارند که سقف بودجه باید در حدود 1.1 درصد درآمد ناخالص ملی اتحادیه اروپا تعریف شود. اما چهار کشور سوئد، اتریش، دانمارک و هلند موسوم به گروه مقتصد تأکید دارند که سقف بودجه نباید از 1 درصد درآمد ناخالص ملی اتحادیه اروپا تجاوز کند و حاضر به پرداخت سهم بیشتر برای جبران کسری بودجه ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیستند.

گزارش ها حاکی است که رهبران اتحادیه اروپا در آغاز نشست صبح امروز پیشنهاد سقف 1.074 درصد بودجه معادل 1.09 تریلیون یورو را در دستور کار قرار دادند که با اعتراض برخی طرف ها روبرو شد.

به گزارش گاردین یکی دیگر از طرح های پیشنهادی این بود که به جای افزایش حق عضویت، در هزینه های برنامه ای مانند تحقیق و پژوهش های علمی صرفه جویی شود که این طرح هم به اجماع نرسید.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که انگلیس حدود سه هفته پیش رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد و پس از خاتمه سال جاری میلادی (2020) حق عضویتی به اتحادیه اروپا پرداخت نخواهد کرد. بدین ترتیب سالانه 12 میلیارد یورو از بودجه این اتحادیه کاهش خواهد یافت.

آخرین باری که اروپایی ها درباره بودجه اتحادیه تصمیم گیری کردند، 2 دوره نشست تشکیل شد و انتظار می رود که نشست بعدی سران در ماه آینده میلادی (مارس) تشکیل شود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سران اتحادیه اروپا درباره نحوه تأمین کسری بودجه به توافق نرسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سران اتحادیه اروپا درباره نحوه تأمین کسری بودجه به توافق نرسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید