چطور هشتک همه گیر شد

به گزارش وبلاگ سحر وب، هشتک که آمد ابتدا کسی آن را تحویل نگرفت. اما کابران شبکه های اجتماعی به سرعت متوجه قابلیت آن شدند و امروز هشتک حتی در فرهنگ لغت آکسفورد جایی برای خود دارد. این گزارش روایت کوتاه زندگی هشتک از شروع تا به امروز است

چطور هشتک همه گیر شد

گوشی خود را بردارید یک کلمه را تایپ کنید و ابتدای کلمه ای که نوشته اید را علامت # بگذارید، کلمه شما به صورت آبی درمی آید و به اصطلاح هایپرلینگ می گردد و دیگر این کلمه تایپ شده ساده نیست بلکه یک لینک است که با کلیک کردن روی آن شما را به محتوای همسو با معنای کلمه راهنمایی می نماید به طور کلی این عمل را هشتگ گذاری و این کلمه را هشتگ می گویند.

  • اختصاصی هشتک چیست؟

هشتگ تلاشی برای دسته بندی یک محتوا در اینترنت است و به مانند برچسب های معمولی، کاربران می توانند با جستجوی آن هشتگ خاص، مطلب را پیدا نمایند. رایج ترین شکل هشتگ، استفاده از نماد هش یا پوند (#) به عنوان پیشوند و نیز عبارتی که دوست دارید تداعی نماینده مطلب شما باشد است. به عنوان نمونه در بیشتر پلتفرم ها، هشتگ به شکل #hashtag نوشته می گردد.

نام هشتگ گره خورده است با شبکه های اجتماعی و از آن به طور کلی به منظور ساده تر کردن یافتن مطالب استفاده می گردد. یقینا با هشتگ های زیادی برخورد داشته اید؛ کلمه هایی که با علامت # شروع می شوند. اما سوال اینجاست که هشتگ از کجا آمد و می تواند چه کاربردهایی داشته باشد؟

  • اختصاصی مجله شبکه های اجتماعی

کریس مسینا

این تصویر کریس مسینا است. خالق هشتگ. او در سال 2007 میلادی برای اولین بار در یک توئیت از این نشان جدید استفاده کرد و از قضا مورد توجه قرار نگرفت. واکنش ها به اقدام او مثبت نبود. برای همین توئیتر گفت این چیزها همگانی نیست و بیشتر می تواند برای افرادی که خوره فضای مجازی باشند، مورد استفاده قرار گیرد. توییتر نه تنها از این ایده استقبال نکرد بلکه آن را مربوط به افرادی که به اصطلاح آن ها را گیک یا به انگلیسی Geek می خوانند، دانست. اما آنها خیلی زود متوجه خطای خود شدند و آن را تصحیح کردند. بعد از گذشت مدتی استفاده از هشتگ در شبکه های اجتماعی تبدیل به یک عادت شد و این روزها استفاده از آن عمدتا اتفاق می افتد.

کریس مسینا البته مالکیت فکری هشتگ را از آن خود نمی داند. او بر این عقیده است که هشتگ از دل اینترنت بیرون آمده و متعلق به همه افرادی است که از آن استفاده می نمایند. اما با این حال در بیشتر منابع بنیان گذار هشتگ را کریس مسینا می دانند.

امروزه در متون دیجیتال مارکتینگ، کریس مسینا را مبتکر هشتگ و به عبارتی پدر هشتگ می دانند. مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد هم پس از ان واژه هشتگ Hashtag را که در میکروبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گرفت به مجموعه لغات خود افزود. سال 2016 بود که آکسفورد نیز این واژه را وارد فرهنگ واژگان خود کرد.

در سال 2010 اصطلاح trending یا trending topics به شبکه های اجتماعی وارد شد. بدین معنی که وقتی تعداد زیادی از کاربران از یک هشتگ استفاده کردند آن هشتگ به اصطلاح Trend می گردد و تعداد بیشتری مخاطب جذب خواهند شد تا در خصوص آن موضوع صحبت نمایند. در سال 2011 اینستاگرام و +Google نیز امکان استفاده از هشتگ را افزودند. هشتگ اما امروزه آوازه ای جهانی دارد و در همه شبکه های اجتماعی راه خود را ادامه می دهد.

کاربردهشتگ

می توانید موضوعی که راجع به آن می نویسید را با هشتگ ها برچسب گذاری کنید تا هر کسی که در رابطه با موضوع شما در وب جستجو می نماید مطلب شما را هم بخواند و اینطور می گردد که با هشتگ ها شانس پیدا شدن مطلبتان را افزایش می دهید.

- هشتگ ها برای تبلیغات و هماهنگی ها استفاده می شوند و همچنین استفاده از آن ها برای ترویج رویدادها بسیار موثر است.

- در جمع دوستان خود، یک هشتگ را به عنوان کلید مشترک مطرح کنید و یا در مطالبتان یک اصطلاح خاص یا نام گروه خود را هشتگ نویسی کنید. بدین ترتیب مطالب این گروه در یک هشتگ قابل دسترس می گردد و هر کدام از دوستان خود که جستجو نمایند می توانند مطالب آن گروه را به راحتی پیدا کند.

- هشتگ را می توان برای ترویج یک فرهنگ مانند محتوای طنز، تکه کلام، یک تاریخ مهم، مناسبت(نوروز) و… استفاده کرد.

- عاملی برای تعامل و گفت وگو به صورت گسترده در دنیای مجازی در بین علاقمندان به یک هشتگ هستند.

- هشتگ ها گاهی وقت ها می توانند واسطه ای میان مصرف نماینده و تولیدنماینده باشند به این صورت که افراد می توانند نقدها و پیشنهادات خود را با هشتگ گذاری به گوش تولیدنمایندگان برسانند.

منبع: همشهری آنلاین

به "چطور هشتک همه گیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور هشتک همه گیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید