چند درصد دانشجویان ایرانی مهاجرت نموده اند؟

به گزارش وبلاگ سحر وب، براساس آمار رسمی و مستندات موجود، طی سال های 1999 میلادی (1378 شمسی) تا 2017 میلادی (1396 شمسی) تعداد دانشجویان خارج شده از کشور همیشه کمتر از 2 درصد از تعداد کل دانشجویان کشور بوده است.

چند درصد دانشجویان ایرانی مهاجرت نموده اند؟

به گزارش گروه فناوری وبلاگ سحر وب به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به افزایش تمایل برای مهاجرت در دنیا، کشور ایران با در نظر دریافت شاخص تعداد افراد دارای برنامه مهاجرت نسبت به تعداد کل جمعیت کشور در میان 20 کشور اول قرار ندارد و آمار ها نشان می دهد که سیر صعودی تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مقایسه با رشد تعداد کل دانشجویان در ایران بسیار پایین تر بوده است.

همراه با فرایند دنیای گسترش میل به مهاجرت های بین المللی، تمایل به مهاجرت در میان ایرانیان نیز افزایش یافته است. در پژوهشی که در سال 2015 توسط موسسه گالوپ درباره برنامه برای مهاجرت و آماده شدن برای مهاجرت صورت پذیرفت، ایران در رتبه بندی از میان 20 کشور برتر با بالاترین میزان میل به مهاجرت در میان اتباع آن ها در رتبه نهم نهاده شد.

براساس این گزارش یک میلیون و 800 هزار نفر از ایرانی ها ابراز علاقه و تمایل به مهاجرت داشته اند، درحالی که از این تعداد فقط 400 هزار نفر اعلام نموده اند که برای مهاجرت برنامه ریزی داشته و یا درحال آماده شدن برای مهاجرت هستند.

براساس همین گزارش، با توجه به افزایش تمایل برای مهاجرت در دنیا، کشور ایران با در نظر دریافت شاخص تعداد افراد دارای برنامه مهاجرت نسبت به تعداد کل جمعیت کشور در میان 20 کشور اول قرار ندارد و کشور های آفریقایی و حوزه کارائیب بیشترین نسبت افراد دارای برنامه مهاجرت را دارند. از این میان کشور های خاورمیانه، عراق در بین 20 کشور اول و در صندلی دهم این فهرست قرار گرفته است.

حال براساس آخرین آمار و مستندات رسمی، نگاهی داریم به چند دهه مهاجرت دانشجویان ایرانی.

بیشترین خروج دانشجویان ایرانی از کشور طی دهه های 50 و 60 شمسی رخ داده است.

چند دلیل در رابطه با این موضوع می توان اعلام کرد: تحولات سیاسی آن موقع مانند پیروزی انقلاب اسلامی و اتفاقات پس از آن دوره مانند انقلاب فرهنگی و در پی آن تعطیل شدن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و همچنین آغاز جنگ تحمیلی.

پس از این دوره (دهه 50 و 60)، در دهه 70 شمسی فرایند خروج دانشجو از کشور سیر نزولی به خود گرفت تا این که در اواخر همین دوره و اوایل دهه 80 همزمان با افزایش ظرفیت دانشگاه ها و افزایش تعداد دانشجویان در ایران شمار دانشجویانی که برای ادامه تحصیل از کشور خارج شدند افزایش پیدا کرد.

فرایند افزایش طی سال های 2002 تا 2005 بسیار به کندی پیش رفت و در سال 2006 اندکی نسبت به سال های قبل تر کاهش پیدا کرد. تا این که در سال 2007 فرایند رسد تعداد دانشجویان بین الملی ایران در خارج از کشور سرعت و شدت بالایی را نسبت به سال های قبل به خود گرفت.

اما با این حال آمار ها نشان می دهد که سیر صعودی تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مقایسه با رشد تعداد کل دانشجویان در ایران بسیار پایین تر بوده است. به طوری که از سال 1378 تا سال 1394 شمسی افزایش تعداد دانشجویان در ایران بیش از سه برابر شده است، این درحالی است که تعداد دانشجویان خارج شده از کشور در همین مدت زمان تقریبا 2 برابر بوده است.

مقصد اصلی دانشجویان ایران کدام کشور ها بوده است

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) آماری از مقاصد اول دانشجویان ایران در سال 2016 میلادی منتشر کرد که بر این اساس، 51 هزار و 82 نفر از دانشجویان ایرانی در کشور های آمریکا، ترکیه، کانادا، آلمان، ایتالیا، مالزی، امارات، استرالیا، انگلستان و فرانسه ثبت نام نموده اند که کشور های نام برده بالا به ترتیب بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی را مورد پذیرش قرار داده اند.

براساس آمار رسمی و مستندات موجود، طی سال های 1999 میلادی (1378 شمسی) تا 2017 میلادی (1396 شمسی) تعداد دانشجویان خارج شده از کشور همیشه کمتر از 2 درصد از تعداد کل دانشجویان کشور بوده است؛ و در همین بازه زمانی با توسعه آموزش عالی در ایران نسبت دانشجویان خروجی به تعداد کل دانشجویان کشور همیشه فرایند کاهشی داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چند درصد دانشجویان ایرانی مهاجرت نموده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند درصد دانشجویان ایرانی مهاجرت نموده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید