نوبلی های فیزیک تعیین شدند ، کاشفان یک سیاره و تحقیق درباره کیهان در کانون توجه

به گزارش وبلاگ سحر وب، کمیته نوبل 3 دانشمند را برای تحقیق درباره کیهان و کشف یه سیاره به عنوان برندگان نوبل فیزیک 2019 معرفی کرد.

نوبلی های فیزیک تعیین شدند ، کاشفان یک سیاره و تحقیق درباره کیهان در کانون توجه

به گزارش گروه فناوری وبلاگ سحر وب، نیمی از جایزه نوبل فیزیک به جیمز پیبلز و نیمی دیگر به طور مشترک به مایکل مایور و دیدیه کوئلوز اختصاص یافت.

جیمز پیبلز برای کشفیات نظری درباره کیهان شناسی فیزیکی و مایور و کولز برای کشف یک سیاره خارج از منظومه شمسی که دور ستاره ای شبیه خورشید مدار می زند برنده این جایزه شده اند.

فیلیپ جیمز پیبلز یک فیزیکدان آمریکایی- کانادایی و نظریه پرداز حوزه کیهان شناسی است که در حال حاضر استاد دانشگاه پرینستون است. او در سال 1935 متولد شده و اکنون 84 ساله است.

میکل مایور در سال 1942 میلادی در سوئیس متولد شده است. این فیزیک اخترشناس استاد دانشگاه ژنو است. او در سال 2007 میلادی بازنشسته شده، اما همچنان به عنوان یک محقق در رصد خانه ژنو فعالیت می نماید. او در سال 2015 نیز برنده جایزه کیوتو شده است

دیدیه کوئلوز نیز متولد 1966 در سوئیس است. این ستاره شناس 55 ساله سابقه درخشانی در کشف سیارات خارج از منظومه شمسی در گروه فیزیک اخترشناسی آزمایشگاه کاوندیش، کمبریج و همچنین دانشگاه ژنو دارد.

جیمز پیبلز کیهان را با میلیارد ها کهکشان و خوشه های کهکشانی آنالیز نموده است. چارچوب نظریه های او طی 2 دهه شکل گرفتند و مبنایی برای درک نوین انسان از تاریخچه دنیا را به وجود آوردند.

میکل مایور و دیدیه کوئلوز کهکشان راه شیری را برای رصد دنیا های ناشناخته آنالیز کردند. در سال 1995 میلادی آن ها نخستین سیاره خارج از منظومه شمسی را کشف کردند. این سیاره دور ستاره ای شبیه خورشید به نام 51 Pegasi مدار می زند. آن ها انقلابی در علم ستاره شناسی به وجود آوردند. از زمان کشف آن ها تاکنون بیش از 4 هزار سیاره خارج از منظومه شمسی در کهکشان راه شیری کشف شده اند.

در سال 2018 میلادی آرتوراشکین برای تحقیقات درباره ابداع انبرک های نوری و کاربردشان در سیستم های بیولوژیک و جرارد مورو و دنااسترکلند برای ابداع روشی جهت ایجاد پالس های نوری بسیار کوتاه و متراکم برنده نوبل فیزیک شدند.

جایزه نوبل فیزیک نخستین بار در سال 1901 اعطا شد.

بین 1901 تا 2018 میلادی این جایزه 112 بار به 210 دانشمند برتر این حوزه تعلق گرفت.

در این حوزه فقط جان باردین فیزیکدان برای دوبار جایزه نوبل را دریافت نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نوبلی های فیزیک تعیین شدند ، کاشفان یک سیاره و تحقیق درباره کیهان در کانون توجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوبلی های فیزیک تعیین شدند ، کاشفان یک سیاره و تحقیق درباره کیهان در کانون توجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید